Специфіка художньо–педагогічного аналізу творів на уроках музики в початковій школі

Педагогіка: історія і сьогодення » Художньо–педагогічний аналіз творів на уроках музики в початковій школі » Специфіка художньо–педагогічного аналізу творів на уроках музики в початковій школі

Сторінка 1

Художній твір, ніби оповитий

музикою ціннісного контексту,

в якомувін розуміється

та оцінюеться.

Михайло Бахтін

Пізнавально-творчі можливості учнів розвиваються у спілкуванні з музикою, в процесі цілеспрямованого аналізу музичних творів. Адже тільки власна діяльність є запорукою глибоких переживань, естетичної насолоди, високих художніх смаків.

Розвиток у школярів здатності повноцінно сприймати музику здійснюється за двома тісно пов'язаними між собою напрямами. Перший — це розвиток у широкому плані, коли у дітей формується здатність розуміти роль і місце музики в житті людини, її багатство і різноманітність, а також усвідомлювати і систематизувати музичні враження, що отримані з навколишнього життя.

Художнє сприйняття має інтегративний характер, який характерний синкретичністю емоційної реакції з аналітико – синтетичною діяльністю свідомості. Це безпосередне сприймання, тобто первинне ознайомлення та аналітико – конструктивне дослідження(аналіз смислового значення художньої музичної мови).

Другий напрям передбачає розвиток музичного сприйняття в цілому і окремих його компонентів як музичної здібності, як психологічного процесу.В основу програми покладені дві ідеї, відповідно до яких добирається репертуар і розробляється методика навчання:

у школярів має формуватися уява про зв'язок музики з життям, музичне мистецтво як своєрідну форму відображення життя;

педагогічний процес повинен базуватися на змісті музики, тобто на закладених у музиці почуттях, настроях і думках людини.

Обидва ці аспекти дозволяють здійснювати цілісний підхід до проведення уроків музики.

Усі види діяльності дітей на уроці об'єднує важливе завдання — формування здатності глибоко сприймати і переживати емоційно- сстетичний зміст музики, розуміти її зв'язок із життям, усвідомлювати образність і виразність музичного твору.

Особливість сприймання музики полягає в тому, щоб у поєднанні звуків різної висоти, тривалості, сили, тембру відчути красу звучання, виразність, почути цілісні художні образи, що викликають у слухача певні настрої, почуття і думки.

Проблема сприйняття музики - одна з найбільш складних через суб'єктивность цього процесу, і незважаючи на значну кількість матеріалів, що висвітлюють її (спостережень, спеціальних досліджень), багато в чому ще не вирішена.

У процесі сприйняття людина через порівняння проникає у духовний горизонт мистецького твору, осягає його образний смисл. ГІри цьому кожний індивід має власну версію розуміння його текстуального значення (Ф. Шлейермахер, В. Дільтей, М. Гайдеггер, Г. Гадамер).

Насамперед потрібно мати на увазі, що будь-яке сприйняття (того чи іншого предмета, явища, факту) є складним процесом, в якому беруть участь різні органи почуттів, утворюються складні, комплексні умовнорефлекторнізв'язки.

Поняття "сприйняння "визначається в психології як відбиття предметів і явищ дійсності в сукупності їх окремих властивостей (форми, величина, кольору і т. д.), що діють в дани й момент на органи почуттів. Сприйняття не можна плутати з відчуттям. Відчуття - початкове джерело наших знань, воно є відображенням окремих властивостей предметів і явищ дійсності, діючих на наші аналізатори. У процесі сприйняття відбувається впорядкування і об'єднання окремих відчуттів в цілісні образи речей і подій.

Естетичне сприйняття визначається як особлива здатність людини відчувати красу навколишніх предметів (красу їх форм, кольорів, музичного звуку і т. д.), здатність розрізняти прекрасне і потворна, трагічне і комічне, піднесене і низинне.

Сучасна психологія та музична педагогіка свідчать про те, що дитяче музичне сприйняття є дифузним, тобто те ,що не розчленовується і нерозривне між собою. Дитині важко розрізняти окремі виразні деталі музичного твору, їй часто нелегко проникнути до змісту музичного образа.

Можна сказати, що музичне сприйняття - це здатність чути і емоційно переживати музичні образи як художнє єдність, як художньо-образне відбиття дійсності, а не як механічну суму різних звуків.

Молодші школярі в ході аналізу звуковий дійсності знайомляться з особливостями ритмічної лексики і активно експлуатують нею (ритм, темп, динаміка, тембр). Виховання почуття метро- ритму відбувається в різних ві-дах музичної діяльності: в музично-ритмічної імпровізації, у творчих дидактичних іграх, в процесі слухання і колективного музикування.

Аналіз музичного твору, який проводиться з школярами, є аналізом художньо-педагогічним. Художньо-педагогічний аналіз є самостійним видом аналізу музичних творів, який грунтується на поєднанні музикознавства, педагогіки та психології музичного сприйняття. Його призначення — зацікавити дітей світом музики, зробити його зрозумілим завдяки розкриттю єдності змісту та форми кожного музичного твору. Аналіз музичних творів є невід'ємною частиною діяльності учнів на уроках музики, допомагаючи їм проникнути в складний світ художніх образів. Саме на етапі аналізу школярі набувають досвіду музично-творчої діяльності, оволодівають уміннями і знаннями, необхідними для повноцінного музичного сприймання.

Страницы: 1 2 3 4



Реалізація дидактичного принципу наочності на уроках образотворчого мистецтва
Одним із важливих дидактичних принципів – принцип наочності навчання – обумовлений необхідністю чуттєвого сприйняття вивчаючих предметів і явищ як основного для формування понять. Глибоко вивчав вико ...

Методи творчої діяльності на уроках трудового навчання
Дослідження науковців засвідчили, що творчість – це досить складний і своєрідний процес, якому можна навчитися. Для цього необхідно виявити його закономірності, на основі яких можна створити певні ме ...

Читання як вид навчальної діяльності

Громадянська освіта

Читання - основний засіб навчання, інструмент пізнання навколишнього світу. >>>

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.pedahohikam.net