Зміст навчання та виховання

Сторінка 3

Загалом, у такий спосіб в Афінах утвердилась ідея «калакагатії» (гармонійного розвитку особистості, у якому весь зміст виховання спрямовувався на досягнення фізичної і духовної досконалості). Крім того, найздібніші юнаки продовжували своє навчання ще майже 10 років в академії започаткованій Сократом для підготовки філософів і крупних політиків).

Виховний процес в Спарті, по Плутарху, починався з самого народження дитини і, по суті, не залежав від волі батька, - «він приносив його в «лесху», місце, де сиділи старші члени філи, які оглядали дитину. Якщо він виявлявся міцним і здоровим, його віддавали годувати батьку, виділивши йому при цьому одна з дев'яти земельних ділянок, але слабких і потворних дітей кидали в «апотети», пропасти біля Тайгета».

Коли дитині виповнювалося сім років, він разом з рештою дітей потрапляв в спеціальний загін - «агелу», де діти жили і їли разом, і привчалися грати і проводити час один з одним. Начальником «агели» ставав той, хто виявлявся більш здібним в гімнастичних вправах і сміливішим в бійках, що указує на домінуючий вплив фізичного виховання перед інтелектуально-естетичним. Втім, як пише Плутарх, «читанню і листу вони вчилися, але з потреби, інше ж їх виховання переслідувало одну мету: беззаперечну слухняність, витривалість і науку перемагати».

З віком виховання молодих спартанців ставало суворішим: їм наголо стригли волосся, привчали ходити босими і грати разом, як правило, без одягу. Вони не приймали теплих ванн і не пахтилися (за винятком декількох днів в році). Спали вони всі разом на ліжках, зроблених з очерету, зібраного власними руками без допомоги ножа.

У 18 років до хлопців «приставлявся ще інший вихователь, який називався «педоном», з числа кращих, гідних громадян, самі ж юнаки вибирали з кожної агели найрозумнішого і сміливішого в так званого «ірена»». «Іренами» називалися ті, хто вже більше року вийшов з дитячого віку. Двадцятирічний ірен керував своїми підлеглими в тренувальних битвах і розпоряджався приготуваннями до обіду. Дорослі хлопці повинні були збирати дрова, підлітки - овочі. Все, що вони приносили, було краденим.

Кого ловили в крадіжці, того били і примушували голодувати: їжа спартанців була дуже мізерна, для того, щоб примусити їх власними силами боротися з позбавленнями і зробити з них людей сміливих і хитрих. Оскільки карали тільки тих, хто попадався, діти старалися якомога ретельніше приховати свою крадіжку.

Перед самим кінцем навчання молоді спартанці повинні були пройти ще одне випробування - це була так звана «кріптія». Цілий рік молода людина блукала по горах і поділах, ховаючись так, щоб його не можна було знайти, сам здобував собі їжу, спав мало і всяка година була напоготові, щоб ніхто не міг його вислідити і застати зненацька. Успішно відбувши кріптію, юний спартанець міг бути допущений до участі в прийнятих в Спарті сумісних трапезах чоловіків - «фіті діях».

Окрім військово-фізичної підготовки молодих спартанців як майбутніх воїнів значна увага приділялася їх етичному розвитку і умінню відрізняти погане від хорошого - як майбутніх громадян.

Юних спартанців привчали виражати свої думки колюче, але у витонченій формі і в небагатьох словах - багато що. Примушуючи дітей довго мовчати, їх привчали давати влучні, глибокодумні відповіді: «не знаюча міри балакучість робить розмову порожньою і дурною», - помічає із цього приводу Плутарх.

У міру змужніння і участі у військових заходах виховання молодих людей ставало вже не таким суворим - їм дозволяли доглядати за своїм волоссям, прикрашати зброю і плаття. Виснажливі військові вправи робили зайвою гімнастику і інше спортивне навантаження, обов'язкове в молодшому віці.

Страницы: 1 2 3 4



Основні напрямки вивчення образного компонента технічного мислення
Теза про єдність образного і понятійного мислення одержала теоретичну розробку в працях Б.Г. Ананьєва, Е.Н. Кабанової-Мелер, Г.С.Костюка, Н.А. Менчинської, А.Н. Леонтьева, С.Л. Рубінштейна, Б.М.Тепло ...

Типи релігійних організацій
Усі релігії привертають громади віруючих, проте такі громади організовані багатьма різними способами. Один із способів класифікації релігійних організацій уперше запропонував Макс Вебер та його колег ...

Читання як вид навчальної діяльності

Громадянська освіта

Читання - основний засіб навчання, інструмент пізнання навколишнього світу. >>>

Copyright © 2019 - All Rights Reserved - www.pedahohikam.net