Місце панно із соломки в системі декоративно-прикладного мистецтва

Сторінка 1

Декоративне мистецтво — це загальне поняття, що охоплює усі види художньої діяльності людини, вносить красу в повсякденну обстановку життя будинку, у школі, на роботі, на вулиці, у парку, в найближчому соціумі. Найважливішою особливою областю декоративного мистецтва є декоративно-прикладне мистецтво, мета якого — естетична досконалість утилітарно-корисних речей повсякденного побуту: одягу, прикрас, меблів тощо.

Народне декоративно-прикладне мистецтво не лише плід уміння, ремесла його творців, але і невід'ємна частина їхнього життя, повсякденного побуту. Породжене природою і самим народним життям, воно, природно, не може не бути найвищою мірою національним, не може не втілювати повноти етнічної специфіки. І на відміну від професійного мистецтва в ньому завжди більше було від традиції, чим від самого майстра, його особистої творчої сили.

Народне мистецтво, як правило, складалося в селі. Створюючи предмети побуту, як утилітарні, так і для забави, селянин був і виконавцем і споживачем цього мистецтва, тому він у досконалості знав особливості того матеріалу, з яким працював ,а такі універсальні і доступні матеріали, як дерево, солома, особливо вмів цінувати.

Солома надзвичайно приваблива: вона відливає золотом перламутром. Таке враження створюється тим, що солома має глянсову поверхню і подовжньо розташовані волокна. Ці волокна максимально відбивають світло тільки у визначеному положенні і передає неповторну гру - блищить як золото.

З найдавніших часів визнавалася виняткова роль хліба в житті людини. У хлібі відбилися працьовитість, благополуччя, народна фантазія.

Скільки легенд, загадок, приказок склали про хліб. Людина цінувала не тільки хлібне колосся, але і стебло - прекрасний виробний матеріал, з якого виготовлялися плетені кошики, скриньки, ляльки для збереження зерна, борошна, посуд, іграшки, підвісні прикраси, килими.

Мистецтво виготовлення виробів із соломки — цікавий і своєрідний вид народного декоративно-прикладного мистецтва.

З огляду на простоту обробки соломки, приступність технології виготовлення і, порівняно легко досяжний декоративний ефект, соломка володіє поруч переваг серед природних матеріалів, використовуваних у педагогічній практиці. Цей матеріал дає широкі можливості для побудови розвиваючих бесід. Учні виховують у собі дбайливе відношення до природи, до сировини, розвивається їхній художній смак, власна фантазія, працьовитість. При цьому в молодших класах раціонально виконувати із соломки аплікаційні роботи, а в старших класах можна виконувати інкрустацію, що вимагає великого уміння.

Прийомами декорування виробів соломкою володіли багато народів світу. На жаль, майже не збереглися вироби, декоровані соломкою, але ті деякі зразки, що знаходяться в музейних колекціях, датуються ХУШ - початком XX століття і говорять про широке поширення цього виду народної творчості. На початку XX століття в Білорусії вдалося знайти в двох напівзруйнованих церквах вівтарні двері, виготовлені в XVIII столітті. Спочатку рельєфні прикраси на них були прийняті за найтонше дерев'яне різьблення з позолоттю. Але при ближчому розгляді позначилося, що вони оббиті численними деталями, сплетеними із соломи. Використовуючи, по суті справи, обмежений набір плетінок різної величини, старі майстри, зуміли створити оригінальні орнаментальні композиції. Вівтарні двері, прикрашені солом'яним плетивом, - це унікальні добутки народного декоративно - прикладного мистецтва. Судячи з тому, з якою майстерністю були виконані плетені деталі орнаменту, можна припустити, що корені цієї майстерності ідуть у глибоку давнину.

Ще в ХVШ столітті в Європі рясно обклеювали різноманітними візерунками із соломки всілякі коробочки, дрібні предмети, покриваючи орнаментом усі їхньої площини.

Створюючи необхідні предмети побуту, сільські майстри прагнули прикрасити їх. Замість дорогих і рідких матеріалів, наприклад, кістки, використовували дешеву, доступну, але не менш красиву соломку. У Польщі, Чехословаччини, Росії соломкою прикрашали крашанки, іграшки, рамочки для фотографій, скриньки, табакерки. Нескладні по своєму конструктивному рішенню предмети, орнаментовані візерунком геометричного чи рослинного характеру, здобували небуденну красу і виразність.

Накопичений поколіннями досвід, вивчення і розвиток визначених прийомів і техніки виготовлення - підняли це ремесло на високий рівень.

Починаючи із середини XX століття, настає період організаційного розвитку у виді державних підприємств. Так, наприклад, у середині 50-х років сформувалися промисли в місті Жлобині і Бресті (Білорусії). У 70-х роках - в Ужгороді Закарпатської області й ін. Вироби, декоровані соломкою є постійними експонатами виставок декоративного мистецтва, як за кордоном, так і в нашій країні і користаються попитом у покупців.

Страницы: 1 2



Суть і завдання розумового розвитку старших дошкільників
Аналіз психолого-педагогічної літератури дає підстави узагальнити, що суть і завдання розумового розвитку достатньо обгрунтовані в науково-теоретичному доробку. Розумове навчання розглядається в тісн ...

Програма дослідно-експериментальної роботи щодо ефективності діяльності профорієнтації соціального педагога
Зі старшокласниками експериментальної групи проводиться цикл занять по профорієнтації, що включають: 1. Професійну діагностику. На даному етапі проводяться групові заняття, в ході яких учням пропоную ...

Читання як вид навчальної діяльності

Громадянська освіта

Читання - основний засіб навчання, інструмент пізнання навколишнього світу. >>>

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.pedahohikam.net